Skibladner - det største felles ikon i Mjøsområdet har seilt på Mjøsa i 165 år
Skibladner er bygget ved Motala Verksted i Sverige, og var ferdig i 1856 da jernbanen fra Oslo – Eidsvold nettopp sto ferdig. 2. august 1856 ble Skibladner satt i fart. Siden da har skipet hele tiden gått i rute mellom Eidsvoll og Lillehammer.
Skipet ble ombygget i 1888, forlenget 20 fot, ny dampmaskin og kjeler ble installert. Samme maskin i dag
I 1937 sank Skibladner i vinteropplag. Skipet ble hevet og satt i stand igjen, og det ble da satset på turister som en sentral målgruppe. Historien forteller at Skibladner sank på nytt igjen i 1967 og hvordan entusiastene klarte å få båten på vannet igjen.
Skibladner er det første fartøyet som ble fredet, noe som har skapt store utfordringer for hva man får lov til å gjøre. Alt arbeid skal gjøres av fagfolk og dugnad er derfor ikke så enkelt å få til.
Økonomien har vært vanskelig i flere perioder. Skibladners venner ble stiftet i 1974 og har bidratt økonomisk. Skibladner få støtte på 2,7 millioner over statsbudsjettet, driftstøtte fra Fylkeskommune og kommuner rundt Mjøsa. Riksantikvaren støtter på enkeltprosjekter.
Ved Sjøfartsdirektoratets kontroll i 2020 ble det påpekt feil ved veivaksling, som måtte sendes til Danmark for reparasjon. En kostnad på 10,3 mill kroner.
Skipet skal være et levende teknisk kulturminne. All restaurering skal være autentisk slik det opprinnelig var. Det er et ønske at opplevelsene om bord skal være slik som våre forfedre hadde det på Skibladner.
Skipet har sunket to ganger, vært gjennom to verdenskriger og det er ingen grunn til å tro at en ikke skal klare å seile Skibladner i minst 165 år til - til glede for de som kommer etter oss, sa Blichfeldt avslutningsvis i sitt foredrag.
19. november 2025
Den verdifulle kulturarven vår på dagsorden Lillehammer Rotary tirsdag 25. november.
Kulturmiljøforvaltninges spagatøvelse – hvordan være myndighet, pengesekk, veileder og utvikler på en og samme dag?
19. november 2025
Jørstadmoen som Cyberforsvarets hovedbase
41 fra Mesna og Lillehammer Rotaryklubber hørte på oberstløytnant Knut Aasgaard.
19. november 2025
Lillehammerkalenderen 2026 – en gave til Lillehammer kommune.
Ordfører Hans Olav Sundfør satte stor pris på årets Lillehammerkalender.
13. november 2025
Jørstadmoen som Cyberforsvarets hovedbase - i dag og i fremtiden 18. november
Ved Oberstløytnant Knut Aasgaard - foto: Anette Ask
7. november 2025
Internt møte for å bli bedre kjent den 11. november.
Aud Hulberg oppfordrer alle meldemmer til å møte!
7. november 2025
Interessant foredrag om Nye veier og utbyggingen av E6 forbi Lillehammer
Nye Veier gir vesentlig bedre trafikksikkerhet, god og forutsigbar
fremkommelighet og redusert reisetid.
31. oktober 2025
E6 Roterud - Øyer - Nye veier! - 4. november.
Utbyggingsdirektør Espen Almelid om organisering, prioritering og finansiering, men mest om E6-prosjektene Roterud - Øyer,