Morten Kraabøl, biolog med doktorgrad i ferskvannsøkologi om fiskevandringer. Han innledet med å forklare hva Lågendeltaet er, og at oppdemming av Mjøsa har skjedd i lang tid. Eksempel: i 1856 med Sundfossen for å sikre dampskipstrafikk på Mjøsa.
Bakgrunnen for debatten om E6-traseen var at politikerne hadde akseptert ny E6-bru som krysser Gudbrandsdalslågen midt i Lågendeltaet naturreservat. Dette skapte stor debatt, men med et forutsigbart mønster ifølge Kraabøl: prinsipielle verneargumenter fra naturvernere, og samfunnsøkonomiske argumenter fra politikere og utbygger.
Kraabøl hevdet det har vært begrenset kjennskap til deltaets historie, økologisk funksjon og funksjonsområder, og han var overrasket over at mange akademikere innen biologi delte naturvernernes holdninger. En mulig konsekvens av vernesidens ensidige fordømmelse kan bli at miljøtiltak (opprinnelig satt til 200 mill. kr) kan bli nedskalert. (vernesiden kaller dette «grønnvasking»).
Et viktig argument for Kraabøl, som han senere fikk støtte av ordfører i Lillehammer og miljødepartementet for, var at dagens E6-trase og bru er i konflikt med hele reservatets aller mest sårbare verneområde. Ny E6-trase vil ifølge Kraabøl føre gjennomgangstrafikken i tunnel forbi det mest sårbare områder.
Han beskrev eksempler på en rekke miljøtiltak som var foreslått, og som de hadde fått støtte til. Faglige motargumenter fra naturfaglig hold ble presentert, blant annet om at Våløya er relativt urørt, noe Kraabøl er uenig i. Foredragsholderen tegnet derfor bildet av en ganske polarisert debatt. Så blir det spennende om tidspunktet for når brua kommer, og om hvilke miljøtiltak som faktisk blir iverksatt.
Referent Svein Bergum.