Lars Eide innledet sin orientering med om Bane NOR Eiendom, om ble etablert etter større omorganisering av Jernbanen i 2017. Som forretningsmodell skal Bane Nor:
Bane NOR Eiendom har 234 ansatte og har en årlig investering på 2600 mill kroner, samt forvalte 4360 eiendommer, 336 stasjoner og 996000 kvm bygningsmasse.
Deretter brukte Lars Eide mest til på å orientere om utvikling av Lillehammer skysstasjon – fra dagens utflytende terminal til et effektivt og fremtidsrettet knutepunkt. Detaljreguleringsplanen for Skysstasjonsområdet – høring og offentlig ettersyn - blir behandlet i kommunens Plan- og miljøutvalg 18. april.
I denne planen tilrettelegges det for å utvikle et sterkt kollektivknutepunkt, transformasjon av kvartalene mellom Jernbanetorget og Kirkegata til flerfunksjonell bydel med høy arealutnyttelse og høy kvalitet. Det er gjort et omfattende plan- og utredningsarbeid for å komme fram til gode løsninger og muligheter både for skysstasjonen, kulturmiljøet, bymiljøet, byrom, tilgjengelighet for alle, næringslivet og nye arbeidsplasser. Prosjektet er særdeles viktig for Lillehammers framtidige utvikling og attraktivitet. Prosjektet vil gi et kvalitativt løft både for byen og området.
Selve plassen for bussoppstilling gjøres mindre og mere effektiv. Ny bebyggelse etableres i oversiden av bussoppstillingsplassen og i kvartalet opp mot Kirkegata, med varierende høyde mellom 3 og 7 etasjer, der førsteetasje legges på nivå med Jernbanetorget og tar opp høydeforskjellen i kvartalet.
Sett fra skysstasjonssiden vil ny bebyggelse variere mellom 4-7 etasjer, mens sett fra
bysiden/Kirkegata vil man se 3-6 etasjer.
Fra Skysstasjonen skal det være tydelige forbindelser og opplevet tilhørighet til Lillehammer. Her blir Torggutua som offentlig byrom den opplagte forbindelsen som knytter Skysstasjonen til resten av byen.
Det legges opp til en planprosess slik at den nye Skysstasjonen kan bli en realitet høsten 2027.
Hele 33 var tilstede og hørte foredraget på vårt faste møtested Scandic Victoria Hotel denne kvelden.