Etter et liv innen Fitness har Clarissa Bergh nå vært kinosjef
i 5 år. Hennes største utfordring som kinosjef er en presset økonomi med høy
husleie til kommunen, og distributørene som skal ha 43% av inntektene. Det må
selges svært mye Popcorn for å få en økonomi i balanse.
I konkurranse bl.a. fra TV og strømmeselskapene har mange spådd kinoens død. Vår kinosjef har vært innovativ og har tro på fremtiden. Vi har skapt mange nye møteplasser gjennom bl.a. seniorkino, strikkekino, studentkino, babykino, live-overføring og LUX 33 seter med egen bar på fredager og lørdager.
Dette er resultater kinosjefen var spesielt bl.a. stolt av:
Har bygget nære relasjoner til distributør = mer tilskudd til arrangementer, annonsering mm. Fått hyppigere besøk av skuespillere og regissører. Har fått et drøss med priser – første kinoen som fikk innovasjonsprisen, den prestisjetunge HUGO-prisen og flere andre markedspriser. Har satt Lillehammer kino på kartet i Europa, og er blitt invitert til å presentere kinoen ved flere konferanser i utlandet. Første kinoen som arrangerte drive-in-kino under pandemien, og kinoen er oftere i bruk på dagtid.
Målet framover er å nå 140.000 besøk i 2024, renovere sal 2 (den største salen) skal bli den beste salen og filmvisning på dagtid 365 dager i året.
Lillehammer kino er årlig arena for Amandus-festivalen, Nordens største festival for unge filmskapere.
Kinoen er avhengig av tilgang på nye store filmer, som i hovedsak produseres i Hollywood. I 2023 får Lillehammer kino tilgang på 89 nye store titler.
Takk for et engasjerende og optimistisk foredrag. Her fikk du flere nye kunder til kinoen, Clarissa.