Arrangementer har betydd mye for Lillehammerregionen i mange år, og de frivillige er grunnmuren i et hvert arrangement, sa bl.a Stein B. Olsen i sitt innlegg på rotarymøtet tirsdag kveld.
Her takker president Gyda Austin med å overrekke en liten
gave for et engasjerende foredrag.
Arrangement er næringsutvikling, kompetanseheving,
merkevarebygging samt minneverdige opplevelser for tilreisende, de frivillige
og innbyggerne i regionen. Arrangementene er viktig for næringsutviklingen,
bygge merkevarer og stolthet, utløse nye investeringer, markedsføring og for status
og nye møteplasser. Verdien av TV-sendingene er imidlertid vanskelig å beregne,
sa bl.a Olsen i sitt foredrag.
Øivind Pedersen orienterte om den vedtatte
arrangementstrategien for 2019 – 2023, som er forankret i Regionrådet, der
politiske ledelse i de tre kommunene Øyer, Gausdal og Lillehammer sitter.
Strategien har følgende overordnede mål:
Lillehammer-regionen
skal være en komplett og tilgjengelig region for
bærekraftige
arrangement og arrangementsopplevelser, med følgende delmål:
- Kommunene skal være forutsigbare,
imøtekommende og effektive tilretteleggere innen sine
ansvarsområder og
dermed bidra til at arrangement kan gjennomføres mest mulig trygt,
inkluderende, klima- og miljøvennlige - Alle klimautslipp fra transport i tilknytning
til arrangement skal være redusert med 50 %
innen 2030 (I TRÅD
MED klima- miljø plan) - Alle nasjonale og internasjonale arrangement
skal oppfylle våre bærekraftkriterier og være
miljøsertifiserte
innen 2022. - Antall gjestedøgn knyttet til arrangementer
skal økes
- Redusere miljøbelastning og rasjonalisere
planlegging og gjennomføring ved hjelp av
effektive
planverktøy - Ha identifisert hvilke nye og hvilke etablerte
arrangement som er avgjørende for regionen å
beholde