Om planlegging og bygging av dobbeltspor på Dovrebanen til Lillehammer

I kveldens møte ga Lars Eide, prosjektsjef i Bane NOR, en aktuell og oversiktlig orientering om dette viktige og krevende arbeidet. Foto Trond Lillebo, HA


Eide starte sin orientering med å referere til forslag til NTP (Nasjonal transportplan) for de neste 12 årene (2022 – 2033), som skal vedtas i Stortinget sommeren 2021. Her ligger det inne en total investeringsramme i samferdselsprosjekter på 1.200 milliarder kroner, herav 393 milliarder til jernbaneprosjekter.

Sluttregninga for Inter City satsningen har blitt for høy, og det her behov for å redusere denne til byene Hamar, Tønsberg og Moss.

Eide orienterte om at det planlegges for å bygge dobbeltspor på Dovrebanen fram til Åkersvika, 900 meter sør for Hamar, med planlagt ferdigstillelse i 2027. Det har vært stor uenighet om linjevalget igjennom Hamar. Bane NOR forutsetter å følge eksisterende linje fra Åkersvika videre til Hamar stasjon, men det er usikkert når denne strekningen kan ferdigstilles med dobbeltspor.

Det planlegges videre for dobbeltspor på strekningen Flatmo (3 km sør for Brumunddal) til Brumunddal og videre til Moelv i løpet av NTP-perioden. Med denne optimaliseringen av Dovrebanen med dobbelsporparseller vil reisetiden mellom Lillehammer og Oslo da kunne reduseres fra dagens 2 timer og 19 minutter til 1 time og 48 minutter i 2034. Og antall togavganger pr. time kan økes fra en til to.

Det er ikke avsatt midler i NTP til å bygge dobbeltspor Moelv – Lillehammer. Men med et sammenhengende dobbeltspor på hele strekningen Oslo – Lillehammer vil reisetiden kunne reduseres til 1 time og 31 minutter.

Det er nødvendig å sikre tilstrekkelig kapasitet for hensetting av 16 togsett ved Hove. Er ferdig med planlegging, venter på investeringsbeslutning. Frist for ferdigstillelse er innen utgangen av 2023.



 
Disktriktsguvernøren på besøk 13. oktober

10. oktober 2025

Disktriktsguvernøren på besøk 13. oktober

Morten Mo besøker Mesna og Lillehammer Rotaryklubber.

Friskt innlegg om kraftpolitikk på avveie.

8. oktober 2025

Friskt innlegg om kraftpolitikk på avveie.

Trygve Tamburstuen holdt et meget engasjerende innlegg med et kritisk blikk på norsk energipolitikk.

Kraftpolitikk på avveie - 7. oktober

1. oktober 2025

Kraftpolitikk på avveie - 7. oktober

Trygve Tamberstuen - symbol på dypere utfordring i politikken

Landsskytterstevne Lillehammer Innendørs i Januar

1. oktober 2025

Landsskytterstevne Lillehammer Innendørs i Januar

Ny stor begivenhet i Håkons Hall 14.-18. Januar

Landsskytterstevnet Lillehammer Innendørs på klubbmøtet 30. september

24. september 2025

Landsskytterstevnet Lillehammer Innendørs på klubbmøtet 30. september

Rune Kjølgård og Carl Henning Haugen kommer for å fortelle om den store begivenheten.

Harald Snippens egoforedrag med glimt i øyet!

24. september 2025

Harald Snippens egoforedrag med glimt i øyet!

39 lot seg more av Haralds egoforedrag!

Egoforedrag med Harald Snippen

20. september 2025

Egoforedrag med Harald Snippen

Vi nærmer oss et nytt Rotarymøte med stormskritt, og som nevnt, denne gangen vil Harald Snippen holde sitt EGO-foredrag.

Informativt om arbeidskraftbehov og fagopplæring i Lillehammer Rotary tirsdag kveld

17. september 2025

Informativt om arbeidskraftbehov og fagopplæring i Lillehammer Rotary tirsdag kveld

Jørn Olav Bekkelund er seksjonssjef for fagopplæring og skoletilbud i Innlandet fylkeskommune. Han hadde et grundig og omfattende foredrag.

Natalia Graff nytt medlem i Lillehammer Rotary

16. september 2025

Natalia Graff nytt medlem i Lillehammer Rotary

Under tirsdagens møte ble Natalia Graff tatt opp som nytt medlem i Lillehammer Rotary. Natalia er halvt russisk og halvt ukrainsk, og har bodd i Norge i 25 år.

Neste Rotarymøte tirsdag 16. september er viet status og utforinger innen fagopplæringen.

11. september 2025

Neste Rotarymøte tirsdag 16. september er viet status og utforinger innen fagopplæringen.

Da får vi besøk av Jørn Olav Bekkelund, som er seksjonssjef for fagopplæring og skoletilbud i Innlandet fylkeskommune.