Eide starte sin orientering med å referere til forslag til NTP (Nasjonal transportplan) for de neste 12 årene (2022 – 2033), som skal vedtas i Stortinget sommeren 2021. Her ligger det inne en total investeringsramme i samferdselsprosjekter på 1.200 milliarder kroner, herav 393 milliarder til jernbaneprosjekter.
Sluttregninga for Inter City satsningen har blitt for høy, og det her behov for å redusere denne til byene Hamar, Tønsberg og Moss.
Eide orienterte om at det planlegges for å bygge dobbeltspor på Dovrebanen fram til Åkersvika, 900 meter sør for Hamar, med planlagt ferdigstillelse i 2027. Det har vært stor uenighet om linjevalget igjennom Hamar. Bane NOR forutsetter å følge eksisterende linje fra Åkersvika videre til Hamar stasjon, men det er usikkert når denne strekningen kan ferdigstilles med dobbeltspor.
Det planlegges videre for dobbeltspor på strekningen Flatmo (3 km sør for Brumunddal) til Brumunddal og videre til Moelv i løpet av NTP-perioden. Med denne optimaliseringen av Dovrebanen med dobbelsporparseller vil reisetiden mellom Lillehammer og Oslo da kunne reduseres fra dagens 2 timer og 19 minutter til 1 time og 48 minutter i 2034. Og antall togavganger pr. time kan økes fra en til to.
Det er ikke avsatt midler i NTP til å bygge dobbeltspor Moelv – Lillehammer. Men med et sammenhengende dobbeltspor på hele strekningen Oslo – Lillehammer vil reisetiden kunne reduseres til 1 time og 31 minutter.
Det er nødvendig å sikre tilstrekkelig kapasitet for hensetting av 16 togsett ved Hove. Er ferdig med planlegging, venter på investeringsbeslutning. Frist for ferdigstillelse er innen utgangen av 2023.