Skipstrafikken på Mjøsa på 1800-tallet er grunnen til at Lillehammer ble by, sa bl.a Julsrud Berg i sitt spennende foredrag i Lillehammer Rotary tirsdag kveld. Øivind Pedersen var programansvarlig i Rotaryklubben.
Etter
at jernbanen ble åpnet til Eidsvoll i 1854 var det hele 60 rutegående
dampskip i rutetrafikk, og mesteparten av varetransporten mellom
Lillehammer og Kristiania gikk med båt. I 1857 bygde kjøpmann Thorstad
steinpakkhuset Thorstadbua, som senere ble kjøpt av kjøpmann Bergseng.
Her kunne båtene legge inntil for lossing og lasting av varer.
Riksatikvaren går inn for å frede Thorstadbua, pakkhuset og bryggene
rundt. Et stort rehabiliteringsarbeide er nødvendig.
28 lydhøre deltakere hadde møtt opp ved Thorstadbua for å høre Arne Julsrud Berg.
Museumsdirektøren
Arne Julsrud Berg møtte en engasjert museumsmann i Anders Ole Hauglid,
mangeårig medlem i Lillehammer Rotaryklubb. Disse karene hadde mye å
prate om.
Riksantikvaren
går inn for å frede Thorstadbua. det gule ekspedisjonsbygget og
bryggene. Et stort rehabiliteringsarbeide er imidlertid nødvendig.